„POZNAJ POLSKĘ” – KLASY TRZECIE ZWIEDZAJĄ POMORZE

W dniach 5-7 czerwca 2023 roku odbyła się 3-dniowa wycieczka klas 3a i 3c na Pomorze dofinansowana w ramach przedsięwzięcia MEiN pn. „Poznaj Polskę”. Pojechało 39 uczniów i 4 opiekunów. W programie znalazło się sześć punktów edukacyjnych wybranych z katalogu wskazanego na stronie internetowej MEiN: – Malbork – Muzeum Zamkowe w Malborku, – Gdańsk – Pole Bitwy na Westerpalatte, – Gdańsk – miasto w zasięgu obwarowań XVIIw., – Stocznia Gdańska, miejsce narodzin Solidarności, – Gdynia – historyczny układ urbanistyczny, – Gdynia – Centrum Nauki Experyment. Z Warszawy ruszyliśmy około godziny 7:30 w kierunku Malborka. W Muzeum Zamkowym w Malborku zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Każda pod opieką swojego przewodnika zwiedzała zamek. Dowiedzieliśmy się, że najpierw funkcjonował, jako siedziba Zakonu Krzyżackiego, później był polskim zamkiem, a następnie należał do Cesarstwa Niemieckiego. Pod koniec drugiej wojny światowej wojska Związku Radzieckiego zniszczyły dwie piąte zamku (Rosjanie ostrzeliwali opustoszały zamek nawet po wycofaniu się Niemców, powodując większe szkody). Widzieliśmy wiele ciekawych eksponatów, np. zbroje Krzyżaków oraz broń, jaką się posługiwali. Duże zainteresowanie wzbudził także system kanalizacji i zamkowe toalety. Następnie udaliśmy się autokarem do Mikoszewa, gdzie znajdował się nasz ośrodek. O godzinie 15:00 zjedliśmy obiad, po czym poszliśmy na plażę, żeby przywitać się z morzem. Około godziny 20:00 wróciliśmy do ośrodka, w którym czekała na nas kolacja w formie ogniska. Drugiego dnia po śniadaniu, ok. godziny 9:00, wyjechaliśmy autokarem w kierunku Gdańska. Na Westerplatte czekała na nas pani przewodnik, z którą obejrzeliśmy pole bitwy oraz pomnik obrońców Westerplatte. Następnie ruszyliśmy autokarem na starówkę. Pani przewodnik pokazała nam Długi Targ, zabytkową Bazylikę Mariacką, pomnik Neptuna oraz Dom Artusa. Zwiedzanie Gdańska zakończyliśmy w Stoczni Gdańskiej, miejscu narodzin Solidarności. Około godziny 15:00 autokar zawiózł nas także do Sopotu, gdzie idąc ulicą Monte Cassino widzieliśmy Krzywy Dom i doszliśmy do najdłuższego drewnianego molo w Polsce. Około godziny 18:00 wróciliśmy do ośrodka, gdzie czekała na nas obiadokolacja i dyskoteka. I tak nadszedł trzeci, ostatni dzień naszej wycieczki poświęcony Gdyni. Czy wiecie, że miasto może być Pomnikiem Historii? I tak stało się w przypadku Gdyni, która rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 lutego 2015 roku stała się Pomnikiem Historii. Przeszliśmy także nabrzeżem Kościuszkowskim, widzieliśmy ORP Błyskawicę. A około południa zwiedziliśmy Centrum Nauki Experyment, gdzie czekały na nas interaktywne wystawy i eksperymenty. Zwiedzanie zakończyliśmy obiadem i ruszyliśmy z powrotem do Warszawy.